שאלה 1
יצרנית הסיגריות הגדולה בארה”ב, פיליפ מוריס, מייצרת מיליוני סיגריות בשנה. למרלברו, הסיגריה הפופלרית ביותר בארה”ב מתוצרתה, יש נתח שוק של 40% בשוק האמריקני. לנוכח הירידה האיטית והמתמשכת בעישון בארה”ב, לוקחת החברה על עצמה הימור שיווקי מסוכן: היא משיקה מוצר נטול עשן בשם SNUS. המוצר מורכב משקית טבק קטנטונת, שנראית כמו שקיק תה ממוזערת. המשתמשים אמורים להכניסה לפה בין הלחי והחניכיים. השקית יבשה ואינה מצריכה לירוק את תוכנה אלא להשליכה לפח לאחר השימוש.
החברה צפויה למצב את המוצר החדש כחלופה לסיגריות, ולבנות אותו על הרעיון שלמוצר יש חלק מהניחוח והטעם של סיגרית מרלברו. יתכן והחברה מהמרת על כך שהמעשנים יניחו שהמוצר בריא יותר ויעורר פחות התנגדות חברתית מאשר מוצרי הטבק המסורתיים, מפני שהוא מכיל תמהיל ניקוטין עם מינון נמוך יותר של חומרים רעילים. זאת ועוד: ניתן יהיה להשתמש במוצר החדש במשרדים, במקומות ציבוריים ובכל אתר שבו אסור כיום העישון.
פיליפ מוריס מהמרת על כך שהמעבר ל-SNUS יקל עליה התמודדות משפטית בעתיד. הקונגרס האמריקני שוקל כיום חקיקה שתבסס את הפיקוח של מנהל המזון והתרופות, ה-FDA,על מוצרי טבק. פיליפ מוריס תוכל,לפי חקיקה זו, להגיש ראיות לכך שמוצריה פחות מזהמים ומזיקים לבריאות מאשר סיגריות רגילות.
מהי הזדמנות הצמיחה המוצגת בקטע עבור חברת פיליפ מוריס בפיתוח ה-SNUS ? נמקו את בחירתכם.
פתרון שאלה 1 (1)
הזדמנויות צמיחה
זה אותו תחום עיסוק עבור פיליפ מוריס: ייצור מוצרי ניקוטין/טבק.
השוק הינו שוק המעשנים, המכורים לניקוטין.
המוצר חדש – תחליף לסיגריה, מוצר נטול עשן
לפיכך מדובר בצמיחה מוגברת ע”י פיתוח מוצרים (הגדרות)
שאלה 2
הזדמנויות צמיחה
רשת תכשיטי יוקרה ישראלית פותחת לראשונה סניף ראשון בקנט שבאנגליה בהשקעה של 3 מיליון דולר. הסניף ממוקם באזור של אוכלוסייה מבוססת.
לקראת הפתיחה הוכשר מנהל הסניף במשך כשלושה חודשים בישראל,
וצוות של מוכרים עבר הכשרה באנגליה תוך הקפדה על תודעת השירות ועל הסטנדרטים הגבוהים המקובלים בחנויות הרשת בישראל.
איזו הזדמנות צמיחה מוצגת בקטע? נמקו והיעזרו במושגים שנלמדו בקורס.
פתרון שאלה 2 (2)
הזדמנויות צמיחה
מדובר באותו תחום עיסוק (תכשיטים), אין רכישת מתחרה או דרג הפצה לפיכך זו הזדמנות צמיחה מוגברת (הגדרה).
אלה אותם מוצרים המסופקים לשוק חדש – אוכלוסיה מבוססת באנגליה, לפיכך זוהי אסטרטגיית פיתוח שוק.
שאלה 3
הזדמנויות צמיחה
שטראוס אכן מנסה להעצים את נפח השוק שלה בכל תחום השוקולד בקרב כל הילדים. החברה עומדת להשיק חטיף אצבעות שוקולד ממולאות בחלב תחת המותג “פרה”.
המוצר נועד להתחרות ראש בראש בחטיף אצבעות השוקולד של קינדרהמיוצר על ידי החברה האיטלקית פררו.
מהי הזדמנות הצמיחה המוצגת בקטע עבור חברתשטראוס? נמקו את בחירתכם.
פתרון שאלה 3 (2)
הזדמנויות צמיחה
מדובר באותו תחום עיסוק – “מנסה להגדיל את נתח השוק שלה בתחום השוקולד בקרב הילדים” , כלומר זו בהכרח לא הגוונה אלא צמיחה מוגברת.
תחת המותג פרה נוסף עוד חטיף לילדים – שהם כבר שוק המטרה של שטראוס, צורכים גלידות ומוצרים אחרים מתוצרתה – אותו שוק.
לפיכך זו מוגברת עם פיתוח מוצרים – המוצר חדש, השוק קיים.
שאלה 4
SWOT
מה הקשר בין ניתוח SWOT לסביבת המאקרו של הארגון? הסבירו והדגימו.
פתרון שאלה 4 (2)
SWOT
ניתוח SWOT (הזדמנויות ואיומים) מצריך מעקב אחר כוחות בסביבת המקרו ופעילים בסביבת המיקרו.
יש לזהות הזדמנויות בסביבת המקרו המשנה תדיר ולפעול למיגור איומים סביבתיים,
לדוגמה: סוכנויות ביטוח לא יכולות להסתמך רק על מכירת ביטוח באמצעות סוכנים בשל המיתון (שינוי כלכלי),התחרות המקוונת (גורם מיקרו) והביטוחים הישירים,
עליהן לאפשר ללקוחות לבצע ביטוח באמצעות האינטרנט + הצמדת סוכן אישי. המחאה החברתית (שינוי חברתי-תרבותי)
הולידה רצון עז בקרב הצרכנים להוזלת מחירי הביטוח ומניעת תשלום עודף לסוכן ועודדה מגמה זו.